Feb 9, 2007

...Teks Forum Remaja Sekolah...

Teks ni saya buat sendiri tahun lalu(2006) untuk ULBS(Ujian Lisan Berasaskan Sekolah) untuk Bahasa Melayu SPM...bertajuk "Rokok - Setiap Sedutan Membawa Padah"...kalau ada yang nak ambik untuk teks sendiri...ambil aje...k...tapi kalu nak buat forum remaja sebenar untuk pertandingan meme tak cukup...so bleh tambah teks atau ambil je lah template nya...

Pengerusi : Bismillahhirahmannirrahim, Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh Warga dewan sekalian, bertemu kita lagi dalam gelanggang Forum Remaja. Topik kita pada hari ini ”ROKOK-Setiap Sedutan Membawa Padah”. Bersama saya adalah 3 orang ahli panel yang tidak asing lagi. Jangan ragu dan jangan risau kerana nampaknya warga dewan kita khususnya para jejaka tidak senang duduk melihat kejelitaan tiga orang ahli panel kita pada hari ini . Baiklah di sebelah kanan saya, ahli panel pertama,saudari (nama). Selamat datang saudari. Seterusnya ahli panel kedua, ayu berbaju kurung saudari (nama). Selamat datang saudari. Dan di hujung sana, nampak pemalu tapi bijak berkata-kata, saudari (nama). Selamat datang juga buat saudari. Baiklah sebelum saya menyimpang lebih jauh , soalan saya pada panel pertama, apakah kandungan yang boleh kita dapati di dalam rokok?

Panel Pertama: Terima kasih kepada saudari pengerusi, Setiap batang rokok yang dinyalakan akan mengeluarkan lebih 4 000 bahan kimia beracun yang membahayakan dan boleh membawa maut. Dengan ini setiap sedutan itu menyerupai satu sedutan maut. Di antara kandungan asap rokok termasuklah bahan radioaktif (polonium-201) dan bahan-bahan yang digunakan di dalam cat (acetone), pencuci lantai (ammonia), ubat gegat (naphthalene), racun serangga (DDT), racun anai-anai (arsenic), gas beracun (hydrogen cyanide) yang digunakan di "kamar gas maut" bagi pesalah yang menjalani hukuman mati, dan banyak lagi. Bagaimanapun, racun paling penting adalah Tar, Nikotin dan Karbon Monoksida.

Pengerusi : Terima kasih kembali kepada panel pertama kita. Sebentar tadi panel pertama ada menyatakan bahawa teradapat 3 racun yang paling penting di dalam rokok iaitu tar, nikotin, dan karbon monoksida. Bolehkah saudari panel kedua menerangkan kenapa tiga bahan ini dianggap paling berbahaya?

Panel Kedua:Soalan yang amat menarik saya akan menerangkan satu persatu. Tar mengandungi sekurang-kurangnya 43 bahan kimia yang diketahui menjadi penyebab kanser (karsinogen). Manakala Nikotin, seperti najis dadah heroin, amfetamin dan kokain, bertindak balas di dalam otak dan menyebabkan ketagihan. Oleh itu terlalu sukar untuk sesiapa yang telah terjerat dengan ketagihan merokok, meninggalkan tabiat itu untuk selamanya.Dan yang terakhir Karbon Monoksida pula adalah gas beracun yang biasanya dikeluarkan oleh ekzos kenderaan. Gas ini menjejaskan bekalkan oksigen ke tisu-tisu hingga ianya menjadi terencat.

Pengerusi : Terima kasih kepada panel kedua kita, sekarang sudah terang lagi bersuluh bahawa rokok itu sendiri boleh membawa kemudaratan terhadap diri.Jika dua panel kita tadi menerangkan tentang kandungan berbahaya yang terdapat di dalam rokok saya ingin meminta panel ketiga kita untuk menghuraikan apakah kesan yang boleh disebabkan oleh asap rokok pada perokok dan orang sekeliling?

Panel Ketiga : Terima kasih kerqna menjemput saya untuk berbicara dalam majlis forum ini, antara kesan asap rokok kepada perokok dan orang sekeliling ialah kanser paru-paru, trakea, bronkus, mulut dan esofagus (saluran pemakanan), di mana 90 peratus penyakit kanser paru-paru berpunca daripada tabiat merokok.Kajian saintifik juga menunjukkan bahawa terdapat lebih empat ribu bahan-bahan kimia yang terdapat pada asap rokok sebagai menyebabkan kanser. Perokok pasif ialah orang yang tidak merokok namun diistilahkan sebagai perokok kerana mereka menyedut asap rokok daripada perokok di sekeliling. Percaya atau tidak, risiko penyakit yang dihadapi perokok pasif berkali ganda lebih daripada perokok.

Pengerusi: Panel kita yang ketiga tadi menerangkan impak asap rokok pada perokok dan orang sekeliling daripada sudut kesihatan. Soalan saya kembali kepada panel pertama, bolehkan saudari jelaskan impak asap rokok atau rokok itu sendiri dari sudut ekonomi dan personaliti.

Panel Pertama:Daripada segi ekonomi, secara purata, perokok membelanjakan wang lebih kurang RM1,000 setiap tahun untuk merokok. Manakala rawatan perubatan dengan anggaran RM240 setahun. Ini bermakna perokok membazirkan wang mereka dengan banyak sepanjang hidup mereka. Oleh itu perbuatan merokok samalah seperti membakar duit sendiri. Kemudian daripada sudut personaliti, asap rokok meninggalkan bau pada rambut, baju, bibir kering, gigi berwarna kekuningan, manakala pernafasan yang berbau pula menjejaskan hubungan sosial.

Pengerusi: Pepatah Arab ada menyatakan bahawa tiada penyakit yang tidak boleh diubati melainkan maut. Kepada panel kedua bolehkah saudari jelaskan tentang kaedah yang betul untuk berhenti daripada tabiat merokok?

Panel Kedua:Terima kasih saudari pengerusi, di antara Kaedah Yang Betul Untuk Berhenti Merokok ialah pertama tetapkan tarikh untuk berhenti merokok. Anda juga mesti mengatakan pada diri anda bahawa "Aku bukan perokok". Selain itu anda mesti menumpukan apa sahaja yang anda lakukan untuk melupakan tabiat merokok. Sentiasa berfikiran positif juga penting. Anda juga perlu mendapatkan sokongan daripada keluarga dan rakan-rakan.Yang paling penting adalah melawan keinginan untuk merokok.

Panel Pertama: Maafkan saya saudari pengerusi, saya ingin menambah sedikit apa yang dikatakan saudari panel kedua.

Pengerusi
: Silakan saudari.

Panel Pertama: Terima kasih. Kita sedia maklum bahawa tabiat merokok dewasa ini bermula dariapada usia remaja lagi. Oleh itu ibu bapa adalah kaunselor terbaik kepada anak-anak yang merokok. Jangan dibiarkan sahaja mereka dengan tabiat ini. Kata orang sayang isteri tinggal-tinggalkan, sayang anak tangan-tangankan. Ibu bapa perlu menggunakan pendekatan yang tidak terlalu tegas dan tidak pula terlalu lembut. Anak-anak ini jangan diberikan bunga sahaja, atau hanya diberi rotan sahaja. Tetapi gunakan kedua-duanya, insyaallah akan berkesan pada jiwa mereka.

Pengerusi: Terima kasih saudari. Jika panel kedua kita tadi menyebutkan tentang kaedah berhenti merokok, saya pasti memang ramai yang tertanya-tanya tentang apakah pula faedahnya kepada seseorang individu walaupun saya rasa jawapannya sudah berlegar-legar di minda para penonton. Untuk mengusaikan kekusutan ini saya minta panel kita yang ketiga untuk menjelaskan faedah berhenti merokok.

Panel Ketiga : Diantara Faedah Berhenti Merokok ialah kita insyaallah akan hidup lebih lama selain itu kita juga dapat menghindari racun.Kemudian kita juga dapat melindungi diri, keluarga dan orang lain daripada bahaya merokok.Keupayaan deria rasa dan bau kita juga akan meningkat, gigi lebih putih dan nafas lebih segar dan terakhir dapat mengelakkan budaya membazir dengan menggunakan wang untuk membeli rokok kepada tujuan yang lebih baik dan bermanfaat.

Pengerusi: Terima kasih saya ucapkan kepada ketiga-tiga ahli panel kita kerana sudi hadir dan sudi menyuakan pendapat masing-masing. Moga apa yang kita dapat hari ini tidak sekadar ” masuk telinga kanan, keluar telinga kiri”. Nampaknya masa amat mencemburui kita, sebelum berakhir mari kita sama-sama menepuk tangan untuk diri sendiri kerana berjaya dan tekun mendengar perbincangan kita hari ini.(tepuk tangan).Kesimpulannya tabiat merokok perlu dihentikan kerana ia bukan sahaja menjejaskan kesihatan diri kita tetapi juga orang lain. ”pengayuh sudah ditangan perahu sudah di air ” fikir-fikirkan dan jangan sekali berhenti berfikir!! Usah menepuk dada menanya selera tetapi tepuklah dahi, bukalah minda, dan fikir-fikirkanlah!!rokok setiap sedutan membawa padah!!! Terimalah serangkap pantun indah daripada saya

Tuailah padi antara masak,
Esok jangan layu-layuan;
Intailah kami antara nampak,
Esok jangan rindu-rinduan.

Salam hormat, ceria-ceria selalu. Akhir kalam,

Orang putih, orang Pakistan,
Terima kasih syukran jaziilan.

Wabillah hitaufiq Walhidayah Assalamualaikum Warahmatullahhiwabarakatuh.

p/s : teks asalnya panjang sebenarnya...tapi saya dah trim2...dan jadilah pendek mcm ni sebab tahun ni sepupu(perempuan) saya plak yang guna...ayat2 berbunga2 tu bukan ayat2 ciptaan saya tp saya yg susun sendiri...hehe..k Assalamualaikum wbt...

24 comments:

Anonymous said...

alaaa..baru nak pnjam yg pnjang nyerr..tuk oral..niway maceh kasi tiruuu..=]

Anonymous said...

skit 4 forum kitorang. doakan kitorang berjay ek..

sara said...

kitorg ciplak skit untuk forum.doakan kitorg menang..

Syahran Hakimi said...

ambik aja...k best of luck!!!chaiyo

akram said...

Boleh ana amek forum ini???
bleh dijadikan panduan....
bleh yer...

Hisyam said...

silakan dgn senang hati :)
ada jg rakan2 lain yg guna teks ni..klu nak cth lain blh p ke blog ni http://ladolcemishy.blogspot.com/ templatenya sama aja, topik aja yg lain..

N. Amely said...

assalamualaikum :)
kalau saye nak guna teks ni boleh tak?

Syarifah Noor Amalina Alaydrus said...

salam. saya amik forum ni ya. thnks :D

HanYa aQu said...

salam...
kiter nak amek teks ni taw...
he..

Hisyam said...

My pleasure...ambik aja (-'_'-)

Betty said...

salam.. sya ambik forum ni ye utk dijadikan panduan.. terima kasih

Momotralala said...

hye..maw tnya..knpa blog lagi stu tue x dpt buka aa??

yg http://ladolcemishy.blogspot.com

dea kta sna..blog not found..
huhuhuhu..

anw..me nk amek teks forum ne bwat pnduan..

ir zul said...

mekasih r coz da tlog sy ntuk bwat uian lsan...mekasih bnyk2...klau x msti sy dpt mrkah 0..huhu...tq bnyk2...hope u success always...:)..luv u...hehe

Hisyam said...

ir zul:
hppy dpt bantu km (-^_^-)

Qistina said...

wei...~ thanx...aq tru gak....hehe ...~

.:L0llY:. said...

izin buat rujukan :)

thnx

SHINee_Suju_Animelover said...

May I please ask, what's the background song that's playing currently? It's sounds really good and it's Korean! I'm a big fan of K-pop, you can even test me on the name's of Korean bands/groups and their members.

Please, please reply~

Hisyam said...

SHINee_Suju_Animelover : welcome to my blog..the background song is called 'Song For First Time Lovers-Banmal Song' by CN Blue Leader Jung Yong Hwa...if u happen to watch MBC's TV Show We Got Married u'll listen the song in several episode as the singer himself was(left the show oreD)getting married fictionally with SNSD member Seohyun..

enigma girl said...

TQ for posting this post because it so hard to find a forum with 3 panel
anyway thanks and pray for me that i will success for my Oral

miss kiki said...

arigatou gozaimasu , hansamu desu .. hee ;)
memudahkan ULBS sye dan rakan rakan ..

Suheila Eila said...

saya ingin meminta izin untuk menciplak forum anda. hehehe. boleh kan? untuk ulbs saya dan rakan2 saya. harap tak kesah.

saffa'mohhidin said...

tx 4 de text !

nur izzaty said...

assalamualaikum..kenapa forum x de 4 panel..saya cari merata-rata x jumpa

tester said...

https://www.youtube.com/watch?v=pvq-etVezmo


budak budak zaman sekarang

Related Posts with Thumbnails